Al-Istihsan

Ketika mempelajari usul fiqh, kita akan menemui dua bentuk sumber hukum iaitu yang disepakati dan tidak disepakati. Hukum yang disepakati ialah Al-Quran, As-Sunnah, Ijmak dan Qiyas. Manakala sumber hukum yang tidak disepakati pula ialah, Istihsan, masalih mursalah, Amal ahl Madinah, al-urf, al-istishab, saddu zarai', dan syar'u man qablana.  Kali ini saya akan memberi pencerahan mengenai sumber hukum Al-Istihsan.

Al-Istihsan

Istihsan dalam Bahasa Arab ialah menganggap sesuatu itu baik. Manakal menurut istilah syarak pula
 berpaling seorang mujtahid dari mengamalkan kehendak qiyas jaliy (yang nyata) kepada mengamalkan qiyas khafiy (yang tersembunyi)”, atau “berpaling dari mengamalkan hukum kulliy kepada hukum istithnaiy (pengecualian)”, atau “mengecualikan masalah juziyyah daripada asal kulliy atau prinsip umu kerana terdapat dalil yang menuntut supaya dipalingkan.”

               Istihsan itu terbahagi kepada dua iaitu :
v  Mentarjih qiyas khafiy ke atas qiyas jaliy
v  Mengecualikan masalah juziyyah dari prinsip yang kulliy atau kaedah yang umum.

Penjelasan Al-Istihsan 

Di dalam satu-satu masalah, berkemungkinan berlaku tarik menarik antara dua jenis qiyas. Qiyas yang nyata segera ditanggapi oleh akal. Tetapi jenis qiyas yang kedua, iaitu qiyas yang halus (tidak nyata) yang lambat ditanggapi oleh akal, tetapi ia lebih kuat dari yang pertama dan akan zahir apabila dikaji dengan teliti pada masalah itu. Lantaran itu, para mujtahid cenderung menerima pakai qiyas kedua dan tidak beramal dengan kehendak qiyas pertama.
               Dalam masalah yang lain, apabila seseorang mewaqafkan tanah pertanian dan tidak menyebut beberapa hak penggunaan kemudahannya secara berterus terang, maka hak-hak tersebut tidak termasuk dalam waqaf kerana diqiyaskan atas jual beli sepertimana atas kehendak qiyas jaliy, kerana jual beli dan waqaf kedua-duanya bermaksud mengeluarkan harta dari pemiliknya. Tetapi apabila diteliti dengan halus dan terperinci, ternyata kepada kita bahawa qiyas masalah waqaf ini dengan ijarah (sewaan) adalah lebih utama, kerana orang yang diwaqafkan kepadanya tidak memiliki harta yang diwaqaf hanyalah yang dimiliki itu manfaatnya sahaja.
              Oleh yang demikian, berdasarkan qiyas khafiy ini, maka hak-hak tersebut akan turut termasuk dalam waqaf juga walaupun tidak disebutkan dalam waqaf sebagai qiyas ke atas ijarah, dan kerana manfaat benda yang diwaqaf itu tidak mungkin diperolehi dari tanah yang diwaqaf kalau tidak dibenarkan mengguna hak-hak kemudahan yang diperlukan itu, seperti halnya dalam ijarah.
                   Para mujtahid mendapati suatu dalil yang menuntut supaya dikecualikan masalah tertentu dari hukum kulli ini dan perlu diberikan suatu hukum yang khas kepadanya. Dalil pengecualian itu boleh jadi nas atau maslahah atau urf dan sebagainya. 
                     Prinsip umum menegaskan bahawa menjual sesuatu yang tidak ada pada seseorang itu batal kerana ia merupakan jualan sesuatu yang tidak wujud. Tetapi salam dikecualikan dari hukum tersebut sedangkan ia menjual sesuatu yang tidak wujud, kerana terdapat nas yang mengharuskan, iaitu hadith Nabi SAW :
من أسلف فليسلف في كيل معلوم ووزن معلوم إلى أجل معلوم
"sesiapa yang hendak melakukan jual salaf (salam) maka hendaklah dia salaf dalam sukatan yang diketahui
 dan timbangan yang diketahui sehingga tempoh yang diketahui” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Ulama' mazhab Hanafi mengistilahkan keharusan jual salam itu sebagai istihsan kemudian mereka berkata alasan istihsan itu adalah sabda Nabi S.A.W.
                      Prinsip umum menegaskan bahawa orang yang dicegahkan dari mengurus hartanya kerama bodoh dan membazir tidak sah melakukan kebajikan dengan hartanya termasuk berwaqaf. Tetapi keharusan mewaqaf ke atas diri sendiri untuk maslahah sebagai istihsan.
                         Prinsip umum terhadap harta mestilah kekal bagi harta yang hendak diwaqafkan. Ulama’ mengecualikan prinsip waqaf benda yang boleh dialih sebagai istihsan apabila menjadi uruf


Image result for al-istihsan

 Kedudukan Istihsan dalam perundangan Islam

Sebagai konklusi yang dapat kita simpulkan berdasarkan daripada takrif dan jenis istihsan tadi, istihsan bukanlah sumber perundangan Islam yang berdiri dengan sendiri kerana dalil hukum-hukum dari jenis pertama ialah qiyas khafiy yang lebih kuat dari qiyas jaliy, dalam perhitungan mujtahid, itu alasan istihsan.
               Ulama’ tidak sepakat mengamalkan konsep istihsan ini, walau bagaimanapun kebanyakan ulama’ Mazhab Hanafi berhujjah dengan istihsan dan mengamalkannya. Tetapi sebahagian mujtahid yang lain menolak konsep istihsan ini dan menganggapnya sebagai mengambil hukum syara’  berasaskan hawa nafsu dan bersuka-suka. Menurut imam mazhab kita iaitu Imam As-Syafie di mana beliau menyebut dalam penulisannya “siapa yang mengamalkan istihsan maka dia mencipta hukum syara’ sendiri.”
           Syaikh ‘Abd al-Wahhab khallaf dalam buku ilmu usul fiqh berkata “memaling dari berpegang dengan dalil yang zahir atau dari hukum kulliy kerana terdapat dalil yang menuntut supaya dipalingkan, dan bukan sama sekali membuat hukum dengan hawa nafsu”.
         Maka dengan itu di dalam kitab al-Muwafaqat, Imam al-Syatibi berkata mereka beristihsan atau mengamalkan istihsan bukanlah merujuk kepada perasaan dan keinginannya, tetapi kebanyakan daripada mereka merujuk kepada objektif-objektif syara’ seperti contoh-contoh yang disebutkan di atas, kerana jika mengamalkan kehendak-kehendak zahir qiyas boleh membawa kepada keluputan maslahah satu segi atau mendatangkan keburukan satu segi yang lain pula. Wallahualam

Image result for al-istihsan

Ulasan