Realiti pada
hari ini, umat Islam tidak dapat membahagikan kehidupan mereka untuk manfaat
dunia dan akhirat sewajarnya. Islam menenkankan umatnya untuk mencapai kejayaan
di dunia dan juga di akhirat.
Al-Tawazun
Apakah itu
al-tawazun? Al-Tawazun ( التوازن
) berasal daripada perkataan (
توازن
– يتوازن - توازنا )
yang bermaksud seimbang dalam sesuatu timbangan atau sesuatu
urusan. Manakala menurut istilah agama pula ialah satu sistem yang seimbang dan
lengkap bukan sahaja mengatur hubungan manusia dengan Allah, malah ia merangkumi
hubungan sesama manusia. Firman Allah Taala :
Maksudnya:
„Dan
demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan yang lurus), Kami
jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat yang pilihan lagi adil, supaya kamu
layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang
benar dan yang salah) dan Rasulullah (Muhammad)
pula akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu. (Sebenarnya
kiblat kamu ialah Kaabah) dan tiadalah Kami jadikan kiblat yang engkau
mengadapnya dahulu itu (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi ujian bagi
melahirkan pengetahuan Kami tentang siapakah yang benar-benar mengikut Rasul
serta membenarkannya dan siapa pula yang berpaling tadah (berbalik kepada kekufurannya)
dan sesungguhnya (soal peralihan arah kiblat) itu adalah amat berat (untuk
diterima) kecuali kepada orang-orang yang telah diberikan Allah petunjuk
hidayah dan Allah tidak akan menghilangkan (bukti) iman kamu. Sesungguhnya
Allah Amat melimpah belas kasihan dan rahmatNya kepada orang-orang (yang
beriman).
Antara contoh pengamalan Al-Tawazun dalam Islam
Seimbang
dari Sudut Keperluan Rohani dan Jasmani
Syariat Islam telah meletakkan rukun-rukun iman serta ibadat-ibadat
yang
khusus dalam mengukuhkan hubungan kerohanian kita dengan Allah.
Syariat Islam juga telah meletakkan hukum-hukum dalam perkara yang
berkaitan dengan keperluan jasmani seperti nafkah, makanan,
perhiasan,
perkahwinan, pembahagian harta pusaka, prinsip ekonomi dan
seumpamanya.
Seimbang dari sudut perundangan
Perundangan Islam bersifat seimbang mengatur perkara-perkara yang
berhubung dengan rohani dan jasmani. Misalnya hukuman hudud bagi
orang yang murtad, sebagai langkah pencegahan dalam memelihara
akidah. Manakala, hukum hudud bagi kesalahan mencuri, minum arak,
berzina,
qazaf, merompak bermatlamatkan untuk menjaga harta, akal,
serta
maruah kita daripada dicerobohi
Seimbang mengatur kehidupan dunia dan akhirat
Islam melarang kita hanya menumpukan kepada amal ibadat semata-mata
tanpa mempedulikan tanggungjawab di dunia ini. Misalnya tugas utama
kita dijadikan bukan sahaja ialah sebagai hamba Allah, adalah bagi
mematuhi segala perintahNya. Kita juga adalah khalifah untuk
mentadbir
serta
memakmurkan bumi ini dengan syariatNya.
Seimbang bertepatan dengan fitrah manusia
Islam mengharuskan hiburan yang baik serta gurauan yang benar.
Misalnya
nyanyian pada hari raya dan perkahwinan diharuskan syarak. Begitu
juga
diharuskan perhiasan yang baik seperti emas, perak, kenderaan dan
seumpamanya. Semuanya ini adalah bertepatan dengan kehendak serta
fitrah manusia.
Sebagai kesimpulan, konsep Al-Tawazun itu ada di
dalam Islam. Dapat kita fahami bahawa Islam sangat menganjurkan umatnya untuk
seimbangkan kehidupan mereka antara kehidupan dunia dan di akhirat. Sebahagian
daripada kita telah menyalah anggap bahawa kita perlu kelihatan miskin dan
hidup serba dhaif di dunia ini umpamanya, kerana itulah yang dinamakan sebagai
zuhud. Apakah kenyataan ini benar? Jelas sekali salah kerana Islam itu sendiri
menyuruh kita mencapai kejayaan di dunia dan juga di akhirat. Seperti yang
dilaungkan di dalam azan iaitu “Marilah menuju kejayaan”. Kejayaan yang
dimaksudkan dapat kita fahami bahwa itulah kejayaan di dunia dan juga kejayaan
yang abadi iaitu syurga Allah S.W.T. Wallahualam
Ulasan
Catat Ulasan